SELAMAT DATANG

Semuga blog ini dapat memberi manafaat bersama demi kelansungan kuasa yang menjamin agama Islam terus menjadi agama resmi negara, bangsa Melayu masih mempunyai tanah airnya sendiri dan yang teramat penting sekali masa depan yang lebih gemilang untuk anak cucu kita. Kerana tugas sebenar kita hari ini adalah menyambung perjuangan mereka terdahulu yang berjuang untuk kita hari ini.

Khamis, 2 Februari 2012

PAS TERLALU RAMAI ULAMA


 Hadith Rasullullah SAW

Bermaksud:

Dari Abdullah bin Amru bin Ash, katanya dia mendengar Rasullulah SAW bersabda: "Allah tidak menghapuskan ilmu(agama) dengan cara mencabutnya dari dada seluruh manusia, tetapi dengan jalan mewafatkan para ulama. Apabila ulama sudah tiada, umat manusia mengangkat orang-orang bodoh menjadi pemimpin mereka. Lalu mereka bertanya kepada para pemimpin yang bodoh. Sipemimpin memberi fatwa tanpa pengetahuan, menyesatkan orang ramai, maka sesatlah mereka semuanya." (Sahih Muslim 2297)

Rasullullah SAW menerangkan, dalam hadith di atas Allah menghapuskan ilmu(dan pengetahuan) agama dengan cara mewafatkan para ulama. Ini bermakna ulama di zaman ini memang sangat kurang atau memang tiada lansung.

Tetapi menurut Parti PAS mereka mempunyai ramai ulama dan ini bertentangan dengan sabda Rasullullah SAW dalam hadith di atas, kecualilah memang benar parti PAS mengangkat orang-orang bodoh jadi ulama mereka.

Patutlah bermacam-macam fatwa yang pelik, telah dan boleh dikeluarkan oleh ulama (Tok Guru) PAS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan