SELAMAT DATANG

Semuga blog ini dapat memberi manafaat bersama demi kelansungan kuasa yang menjamin agama Islam terus menjadi agama resmi negara, bangsa Melayu masih mempunyai tanah airnya sendiri dan yang teramat penting sekali masa depan yang lebih gemilang untuk anak cucu kita. Kerana tugas sebenar kita hari ini adalah menyambung perjuangan mereka terdahulu yang berjuang untuk kita hari ini.

Khamis, 7 April 2011

SIAPAKAH YANG SESAT?


Untuk Renungan Kita Bersama

Terjemahan Hadith

Dari Abdullah bin Amru bin Ash, katanya dia mendengar Rasullulah SAW bersabda: "Alah tidak menghapuskan ilmu(agama) dengan cara mencabutnya dari dada seluruh manusia, tetapi dengan jalan mewafatkan para ulama. Apabila ulama sudah tiada, umat manusia mengangkat orang-orang b_d_h menjadi pemimpin mereka. Lalu mereka bertanya kepada para pemimpin yang b_d_h. Sipemimpin memberi fatwa tanpa pengetahuan, menyesatkan orang ramai, maka sesatlah mereka semuanya." (Sahih Muslim 2297)

Parti PAS mengaku bahawa mereka mempunyai ramai ulama. Ini bertentangan dengan maksud hadith di atas yang mengatakan di akhir zaman, tiada ulama atau ulama "sudah habis" diwafatkan. Menurut hadith, "Allah tidak menghapuskan ilmu(agama) dengan cara mencabutnya dari dada seluruh manusia, tetapi dengan jalan mewafatkan para ulama".

Kalau benar PAS mempunyai ramai ulama tentulah kita ingin tahu dari mana datangnya mereka ini semua. Menurut hadith di atas, Apabila ulama sudah habis, umat manusia mengangkat orang-orang b_d_h menjadi pemimpin mereka.

Oleh itu jelaslah yang parti PAS mengangkat orang-orang b_d_h menjadi pemimpin mereka. Apakah bukti bahawa mereka ini orang b_d_h? Menurut hadith di atas, Sipemimpin memberi fatwa tanpa pengetahuan, menyesatkan orang ramai, maka sesatlah mereka semuanya.

Kalau diteliti, ternyatalah kebenaran hadith dari Rasullullah SAW ini, kerana didapati bahawa Dato' Nik Aziz banyak mengeluarkan fatwa, yang sebelum ini tidak pernah dikeluarkan oleh ulama yang muktabar atau imam yang mujtahid seperti Imam Shafie, Imam Maliki, Imam Al Ghazali, Imam An Nawawi dan lain-lain lagi. Persoalan yang timbul ialah adakah kesemua imam-imam ini kurang alim, sehingga tidak dapat mendahului Dato' Nik Aziz mengeluarkan fatwa yang menghalalkan perbuatan memaki dan menghina sesama Islam?. Bagaimana pulakah fatwa Dato' Nik Aziz yang mengatakan Allah mencarut?.

Persoalan seterus ialah PAS berkata "Cuma ulama sahaja yang layak jadi pemimpin". Kalau begitu sudah tentu semua calon dari parti PAS, mestilah terdiri dari ulama. Masaalahnya ialah sejak bila Allahyarham Fadzil Noor, Mohammad Sabu dan Mahfuz Omar jadi ulama. Mereka semua ini mengaji kat mana?. Berapa juzuk Al Quran yang mereka hafal? Jangan-jangan mereka ini memang orang b_d_h yang diangkat oleh PAS sebagai ulama.

Ketahuilah! sesuatu yang disampaikan oleh Rasullullah SAW adalah benar dan sebagai orang Islam kita kena yakin dan percaya teguh kepadanya. Oleh itu marilah kita renung bersama-sama siapakah manusia yang dimaksudkan sebagai sesat dalam hadith di atas.

Bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan